Adria feirer 60 år med lidenskapelig omfavnelse av nye design, teknologier og ideer. Og Lians deler selvsagt begeistringen og gratulerer med jubileet!
I 60 år har Adria skapt fritidskjøretøy av høy kvalitet som kombinerer innovativ design med enestående håndverk. Med et urokkelig fokus på ny teknologi og gjennomtenkt design, bygger Adria bro mellom fortid og framtid – og leverer enestående ytelse og komfort. Det er utrolig gøy å nå få ta en titt på Adrias spennende reise!
Adrias suksess fra starten av skyldtes uten tvil et smart salgsargument: «en lett og velutstyrt campingvogn til en overkommelig pris», kombinert med en innovativ drivkraft i organisasjonen – en ånd som har preget hele merkets historie. Det finnes mange milepæler i Adria-historien – nøkkelpersoner, viktige hendelser og spesielt nyskapende produkter – som alle har vært med på å forme merket.
Det startet med visjonære personer og en idé, etterfulgt av en tegning i skala 1:20 som viste formen på den aller første Adria-campingvognen, Adria 375.
Det tok to måneder å produsere den første prototypen hos IMV (Industrien for motorvogner), forløperen til Adria Mobil, under ledelse av Martin Sever og Jurij Levičnik. Den første modellen ble bygget for en kjent kjøper i Sverige, Karl Willhelm Karlsson.
Martin Sever, som designet campingvognen, kjørte selv over 2 000 kilometer for å levere Adria 375 til messen i Stockholm. "Selv den lengste reisen begynner med ett eneste steg," som han uttrykte det.
Mange forbedringer ble utviklet for å tilfredsstille svenske kunder: bedre isolasjon, et tryggere chassis og redusert vekt – fortsatt en del av Adrias DNA. Slik startet den banebrytende historien om Adrias framgang på markedet, til det vi kjenner den som i dag.
Adria-historien hadde for alvor begynt.
Mange viktige milepæler fulgte etter den originale Adria 375-hengeren og har vært med på å forme både merket og livet til mange kunder.
De tidlige Adria-vognene var hvite og laget av lakkert aluminium, men i 1970 fikk de en blå dekorstripe ved vindushøyde. Dette ble et kjennetegn for Adria-merket – et symbol på Adriaterhavet og den blå himmelen.
Et rekordhøyt antall Adria-husvogner ble solgt da produksjonen nådde sitt høyeste nivå i selskapets historie, med 26 575 enheter. Dette gjenspeilte den økende interessen for campinglivsstilen og for Adria-merket, som var i front med ny interiørdesign og en "sentral servicemodul" for alle elektriske enheter.
Ideen om å utvikle «selvkjørende campingvogner» oppstod på slutten av 1960-tallet, med registreringen av navnet «Adriatik». De aller første bobilprototypene, Adriatik 420 og 450, ble utviklet i 1982 på Renault-chassis. Disse banet vei for Adrias suksessrike bobilprogram, som fortsetter den dag i dag.
Adrias 30-årsjubileum markerte introduksjonen av den femte generasjonen campingvogner, Unica – et veiskille i Adrias designhistorie. Samtidig ble de første stegene tatt inn i det voksende markedet for bybobiler. Året etter overlot Danilo Plesničar rollen som administrerende direktør til Sonja Gole, som ledet selskapet gjennom mange utfordringer og videre til stadig større suksess, helt frem til 2024.
Etter en imponerende periode med ny vekst på 90-tallet, som la grunnlaget for dagens Adria-merkevare, åpnet en ny toppmoderne fabrikk i Novo mesto, med de nyeste produksjonsteknologiene i verdensklasse. Adrias 40-årsjubileum ble markert med lanseringen av den nye Action-campingvognen og den første integrerte bobilen, Vision.
Til tross for økonomiske kriser fullførte Adria sin investeringssyklus med nye bobilmodeller – crossover-modellen Matrix og Coral Supreme ble lagt til den nylig lanserte Polaris på Mercedes-Benz. I tillegg kom den budsjettvennlige campingvognen Aviva for familier, og den nye helårsvognen Alpina, som ble svært populær i Skandinavia.
På midten av 2000-tallet var Adria godt etablert som et designdrevet og innovativt merke, med en portefølje av markedsledende modeller: Alpina, Adora og Altea campingvogner; Sonic, Coral og Matrix bobiler; og Twin bybobiler. Adria feiret sitt 50-årsjubileum med den treffende navngitte Silver Collection – spesialutgaver av Matrix, Twin, Adora og Altea.
Adria var et av de første merkene som satset på bybobiler på 1990-tallet. I 2005 ble navnet Twin introdusert, og modellen ble raskt en av de mest anerkjente og bestselgende. I 2019 lanserte Adria den nye generasjonen Twin Supreme, som introduserte banebrytende design og vant European Innovation Award. Modellen satte også standarden for nye trender, som løftetak – eksemplifisert med Twin Sports, lansert to år senere.
Spol fram til i dag – Adria Mobil har siden 2017 vært en del av Trigano Group og markerer nå Adria-merkets 60-årsjubileum med Adria 60 Year Selection. Feiringen inkluderer en helt ny Action campingvogn, 20 år etter originalen; en ny Adora med oppgradert stil og komfort; en ny Astella – og den første Adria bybobilen bygget på Mercedes-Benz med firehjulstrekk: den nye Supertwin.
Lians er stolt forhandler av dette suksess-merket og gratulerer så mye med jubileet til Adria og til alle dere som har kjørt og kjører Adria! Vil du vite mer om Adria, og hva de tilbyr av bobiler og campingvogner, ikke nøl med å ta kontakt med oss!
Kilde: Adrias hjemmeside
Her er flere aktuelle saker, nyheter, anbefalinger, tips og arrangementer.